Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
AnasayfaPortalAramaLatest imagesİletişimKayıt OlGiriş yap

 

 .::: HiFi Nédi® ? ™:::.

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
chatlaxs
 
 
chatlaxs


Cinsiyet Cinsiyet : .::: HiFi Nédi® ? ™:::. I_icon_gender_male
Marka Marka : Honda
Ruh Hali Ruh Hali : relax
Mesaj Sayısı Mesaj Sayısı : 258
Kayıt tarihi Kayıt tarihi : 27/09/09
Yaş Yaş : 37
Nerden Nerden : Denizli

.::: HiFi Nédi® ? ™:::. Empty
MesajKonu: .::: HiFi Nédi® ? ™:::.   .::: HiFi Nédi® ? ™:::. Icon_minitimePerş. Kas. 05 2009, 22:34

HI-FI nin türkçe karşılığı yüksek sadakat yani kalite anlamındadır.
uzantısı (HIGH-FIDELİTY) dir. hıgh yüksek,fidelity ise sadakt,kalite
anlamındadır.


İngilizce High-Fidelity (Yüksek Sadakat)
kelimelerinin kısaltması olan HI-FI, hatalı kullanımı nedeniyle,
günümüzde gerçek anlamını yitirmektedir. Alman DIN 45500 standardına
göre saptanan standard değerler ile HI-FI, insan kulağına gerçeğine en
yakın biçimde ses ve müziğin ulaştırılması amacına yönelikdir. Öte
yandan %0,01 Harmonik Distorsiyon ve 500kHz'e kadar çıkan üst frekans
sınırı gibi teknik başarıların uygulanmasıyla da gereksiz bir şekilde
abartılmaktadır. Halbuki, insan kulağı %1'lik Harmonik Distorsiyonu ve
16kHz'den yukarı sesleri algılayamadığından, yukarıda belirtilen
özellikler tümüyle özenti ve lüksten öte bir anlam taşımamaktadır.
Amerikan
standartları, elektronik cihaz yapımcılarının isteklerine uygun olarak
düzenlendiklerinden, yapımcıların isteklerinden çok kullanıcılara önem
veren Alman DIN standartları HI-FI kavramının kötüye kullanılmasına bir
engel oluşturmaktadır. Bunlara rağmen, standartlar ile, günümüz
teknolojisi sayesinde ulaşılan yüksek kalite arasında oldukça büyük
farklılıklar vardır ve yapımcıların ortaya attıkları bu ileri düzeydeki
teknik özellikler tüketimi körüklemek amacıyla kötüye kullanılmaktadır.
Örneğin,
DIN standartlarına göre bir mikrofon 250Hz-8kHz band aralığında <
%1, bir amplifikatör (kuvvetlendirici) 40Hz-12,5kHz aralığında <%1
ve bir hoparlör 250Hz-1 kHz aralığında %3 ile 2kHz'den yukarıda %1
Harmonik Distorsiyon içere bileceği belirtilmiştir. Buna göre %0,01'lik
bir Harmonik Distorsiyonun ne derece lüks olduğu görülmektedir.
Amplifikatörün,
HI-FI bir sistemin kalbi olarak kabul edilmesi doğaldır. Ancak bu
sistemin çalıştırdığı hoparlörler, eğer %10'luk bir Harmonik
Distorsiyon oluşturuyorsa, amplifikatörün kendi harmonik
distorsiyonunun %1 hatta %0,01 kadar olması tümüyle anlamsız kalır.
Teyp, pikap, hoparlörler ve insan kulağı 12 ya da l6kHz'de ümitsiz
çabalar göstermeye başlamışken, amplifikatörün frekans
karakteristiğinin 100kHz'e kadar düzgün olmasının ne anlamı kalır ?
Ayrıca, bu derece geniş bir frekans bandı, yüksek frekanslı
osilasyonlara da neden olabileceğinden, anlamsızlığının yanı sıra
olumsuzluğu da söz konusudur.

Hoparlörlerden çıkan seslerle,
odada oluşan duran dalgalar, en düşük değerli frekansların, duvar
yakınlarında en kuvvetli olarak oluşmasına neden olurlar. Bir
hoparlörü, odanın bir köşesine koyar ve siz de odanın diğer köşesinde
dinlerseniz 6dB kadar bir kazanç elde edersiniz...
Pratikte çok
basit bir hesaplama yapılabilir. 900 sayısı, dinleme yapılan odanın
girinti ve çıkıntıları dikkate alınmaksızın en uzun kenarının boyuna
bölünerek, bu odada dinlenebilecek en düşük ses frekansı bulunabilir.
Bu hesap şekline göre, örneğin, 18m uzunluğundaki bir salonda 50Hz'in
altındaki frekanslar, ne kadar uğraşılırsa uğraşılsın, salonun kendisi
tarafından yok edildiğinden, dinlenemez.
7m uzunluğundaki bir odada
ise, karakteristik 130Hz'de düşmeye başlar. Doğal olarak, bundan başka
etkenler de frekansa etki ederler ama, ne olursa olsun, bu büyüklükteki
oda ve salonlarda 40Hz'in altındaki sesleri elde etmeye uğraşmak,
sorumsuzluğun ta kendisidir. Böyle ortamlarda DIN standartlarındaki
-3dB düşme ile 30Hz'i gerçekleştirmeye çalışmak da boşuna çabadır.
Düşük
frekansların ölçüldüğü akustik ölçüm odaları, duran dalgaların
oluşmaması için, duvarları birbirlerine hiç bir şekilde paralel
olmayacak biçimde yapıl maktadır. Böylece, ölçüm duyarlığı yükseltilmiş
olmaktadır. Normal oturma odalarında da, mobilya ve dolapların böyle
bir etkisi olmaktadır fakat, duvarlar gene de birbirlerine paraleldir.
Hoparlörlerin
yerini iyi seçerek, daha farkiı bir düzen gerçekleştirilebilir. Philips
laboratuarlarında yapılan ölçümlerde, iplerle tavandan sarkrtılarak
serbest asılı ho parlörlere göre, yere konulan bir hoparlörden 3dB
kazanç elde edildiği görülmüştür. Aynı hoparlör sistemi duvara
konulduğunda 3dB daha kazanç sağlanmıştır. Hoparlör bir köşede yere
konulduğunda ise elde edilen kazanç, tavandan sarkıtılarak serbest
asılan hoparlöre göre 9dB dir.
Yukarıdaki sonuca göre, hopariör
satın alacak arkadaşların, kendilerine din letilen hoparlörlerden
pahalısının köşede ve diğerinin ise yerde olmamasına dikkat etmelerini
öneririz. Belki pahalı hoparlörün düşük ferkans verimi daha iyidir ama,
bu yerleştirme düzeninde 6d8'lik bir aldatmaca vardır.
Bütün bu yukarıda anlattıklarımızın ışığıında aşağııdakl önerlleri ııerebiliriz:
Kafanızı
boş fikirterden temizleyin ve şu gerçekleri unutmayın, 100-200kHz'e
kadar yükselen bir üst frekans sınırı saçmadır ve saçma olduğu kadar
zararlı da olabilir. 40Hz'in altındaki frekansları bir oturma odasında
elde etme olanağı yoktur. Aslında dikkatinizi gereğinden daha iyi olan
teyp, pikap ve amplifikatörden, üvey evlat muamelesi gören hoparlörlere
çevirin. Kötü bir sistem ile çok iyi bir hoparlör, günümüzde genellikle
yapıldığı gibi, bunun tersinden daha iyidir. Alçak ses frekanslarını
elde etmek için kendinize daha büyük bir ev ve salon arayın ya da hiç
değilse odanızın en uygun yerlerine koyun.

Günümüzde, çok yüksek
güçlü amplifikatörler kadar iyi ve distorsiyonsuz ses veren düşük çıkış
gücüne sahip amplifikatörler yapılmaktadır.
Sizlere hatırlatmamız
gereken diğer bir noktada, profesyonel cihazların çoğunun, ev tipi
cihazlardan üstün olmadıktarıdır. Hatta çoğu ev tipi cihazlar
profesyonel cihazlardan daha kalitelidirler.
Ancak aradaki en önemli
ayrıcalık, profesyonel 'cihazların daha sağlam yapılı olmaları ve kolay
kolay arıza yapmıyacak nitelikte bulunmalarıdır. Böylece, ev tipi
cihazlar bir kaç yılda bozulup kullanılamaz duruma gelmelerine karşın,
profesyonel cihazlar uzun yıllar güvenle çalışabilmektedir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.tuning20.org
 
.::: HiFi Nédi® ? ™:::.
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
 :: Modifiye Hakkında :: Ses ve Görüntü Sistemleri :: Sistem Bilgisi-
Buraya geçin: